26-01-2017 12:33
W dniu 05 kwietnia 2016 roku w Zespole Opieki Zdrowotnej „Szpitala Powiatowego” w Sochaczewie odbyło się szkolenie dla auditorów wewnętrznych systemu zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009, które poprowadziła Wiesława Załuska – Pełnomocnik Dyrektora ds. Systemu Zarządzania Jakością.
Audity wewnętrzne stanowią integralną część systemu zarządzania jakością, jako narzędzie stałego doskonalenia i utrzymania systemu.
Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełniania kryteriów auditu. Pod tą definicją kryje się przede wszystkim stałe monitorowanie i ulepszanie funkcjonujących w organizacji procesów i procedur. Stąd konieczność szkoleń dla auditorów, aby tak potrafili przeprowadzać audity, żeby były one maksymalnie efektywne. W programie szkolenia znalazły się więc informacje techniczne: typy auditów, narzędzia służące do ich przeprowadzania, kryteria, sposoby prezentowania wyników, ustalenia i wnioski poauditowe, ale również zagadnienia związane z właściwym podejściem do auditowanych obszarów.
Audit ma na celu taką ocenę i weryfikację realizacji procesów i procedur, aby na podstawie przedłożonych wniosków można było podjąć niezbędne działania korygujące, zapobiegawcze i doskonalące funkcjonowanie Szpitala oraz wdrożyć działania podnoszące jakość wykonywanych usług medycznych w Szpitalu.
Podczas szkolenia Pani Wiesława Załuska odniosła się do wytycznych dotyczących audytowania systemów zarządzania, które zawarte są w nowej normie PN-EN ISO 19011:2012 i mogą dostarczyć auditorom pomocnych wskazówek do przeprowadzania wewnętrznych auditów systemu zarządzania jakością w naszym Szpitalu.
W trakcie spotkania została przedstawiona prezentacja pt. „Praktyczne aspekty prowadzenia auditów wewnętrznych”. Skupiono się na zagadnieniach związanych z zasadami przeprowadzenia auditu, w tym na technikach przeprowadzania auditów i rozmów auditowych, problemach komunikacyjnych i postawach auditowanych. Omówione zostały również narzędzia ciągłego doskonalenia – monitoring, analizy danych i statystyka.
Na zakończenie szkolenia omówiono przykłady z codziennej praktyki oraz trudności z jakimi spotykają się auditorzy wewnętrzni systemu zarządzania jakością.
Przypomnijmy!
Od 2005 roku Szpital Powiatowy w Sochaczewie utrzymuje Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością zgodny z normą PN-EN ISO 9001:2009. Nasze prace związane z poprawą jakości świadczenia usług medycznych są weryfikowane przez jedną z najbardziej znaczących firm w tej branży na rynku – Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, co oznacza, że Szpital posiada certyfikat systemu zarządzania jakością potwierdzony przez Międzynarodową Sieć Certyfikacji. Natomiast od 2015 roku Szpital posiada Certyfikat Akredytacyjny Ministerstwa Zdrowia.