SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY
Oddziałem kieruje:
Koordynator SOR - lekarz Artur Kalisiewicz
Pielęgniarka Oddziałowa – Alicja Łażewska
Kontakt:
Obszar segregacji medycznej i przyjęć – (46) 864 96 00
Gabinet Lekarski – (46) 864 96 02
Możliwości diagnostyczne i lecznicze:
Szpitalny Oddział Ratunkowy jest komórką szpitala, która ma za zadanie udzielanie świadczeń zdrowotnych całodobowo osobom dorosłym i dzieciom w stanie nagłego zachorowania lub zagrożenia życia, a w szczególności w razie wypadku, urazu lub zatrucia.
Oddział dokonuje zabezpieczenia medycznego pacjentów przed przyjęciem ich do oddziałów szpitalnych oraz organizuje transport do innych zakładów opieki zdrowotnej w razie konieczności leczenia specjalistycznego.
W strukturach SOR znajdują się:
- Obszar segregacji medycznej i przyjęć, gdzie dokonuje się rejestracji i przyjęcia chorego, a także wyboru procedur leczniczych w stanach nagłych, ponadto udziela się informacji rodzinom poszkodowanych.
- Sala obserwacyjna, gdzie prowadzi się obserwacje chorych z mniej nasilonymi objawami oraz chorych po zabiegach w krótkim znieczuleniu ogólnym.
- Sala resuscytacyjno - zabiegowa - dzięki wyposażeniu w specjalistyczny sprzęt medyczny możliwe jest wykonywanie czynności z zakresu przywracania i podtrzymywania podstawowych czynności życiowych.
- Gabinety konsultacyjne, w których udziela się specjalistycznych konsultacji lekarskich.
- Transport sanitarny.
Segregacja medyczna pacjenta w SOR następuje na podstawie § 6 ust.12 oraz 13 ust.1 rozporządzenia Ministra zdrowia z dnia 27 czerwca 2019r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego (Dz. U. z 2019r., poz. 1213).
Segregację medyczną osób, przeprowadza pielęgniarka systemu, ratownik medyczny z systemu przez przeprowadzenie wywiadu medycznego i zebranie danych służących ocenie stanu zdrowia osoby i zakwalifikowaniu jej do jednej z kategorii, z wykorzystaniem systemu zarządzającego trybami obsługi pacjenta w szpitalnym oddziale ratunkowym.
W wyniku przeprowadzonej segregacji medycznej osoba, jest przydzielana do jednej z pięciu kategorii zróżnicowanych pod względem stopnia pilności udzielenia jej świadczeń zdrowotnych, zwanej dalej „kategorią pilności”, gdzie:
1) kolor czerwony oznacza natychmiastowy kontakt z lekarzem;
2) kolor pomarańczowy oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 10 minut;
3) kolor żółty oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 60 minut;
4) kolor zielony oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 120 minut;
5) kolor niebieski oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 240 minut.
Pacjenci pozostają na terenie oddziału pod opieką pielęgniarki systemu, ratownika medycznego lub lekarza systemu i w razie potrzeby poddawane są ocenie ich stanu klinicznego. Ocena stanu klinicznego dokonywana jest nie rzadziej niż co 90 minut, licząc od chwili pierwszego kontaktu z pielęgniarką systemu, ratownikiem medycznym, a jej wyniki są odnotowywane w dokumentacji medycznej.
Pielęgniarka systemu, ratownik medyczny lub lekarz systemu informują osobę lub osobę jej towarzyszącą o przydzielonej kategorii pilności oraz o liczbie osób i maksymalnym przewidywanym czasie oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem.
Osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim, mogą być kierowane z oddziału do miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej lub Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
Zasady kategorii pilności przyjęcia pacjentów wywieszone są na tablicy ogłoszeń w Obszarze Segregacji Medycznej i Przyjęć oraz w poczekalni pacjenta.
Mając na uwadze zadowolenie pacjentów ze świadczonych usług oraz w trosce o ich czas informujemy, że osoby niebędące w stanie nagłego zagrożenia zdrowia i życia powinny zgłaszać się do Poradni Lekarza Rodzinnego, a poza godzinami pracy NZOZ do lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Informator dla Pacjenta